maandag 30 mei 2016

Basje Bender: Brussel***1/2



Basje Bender: Brussel***1/2

Voor Een Perfecte dag voor literatuur van NotJustAnyBook.nl las ik ‘Brussel’ door Basje Bender.

Nog voor ik iets had gelezen in het boek ‘Brussel’ was ik geïntrigeerd door de cover en de titel. Steeds draaide ik de titel en auteur om en maakte er ‘Basje Bender’ door Brusselmans van. Herman Brusselmans is een schrijver, dus de verwarring is niet zo raar. Niet dat ik dacht dat het een boek van deze schrijver was, maar ik vond dat Basje Bender prima een titel kon zijn. De auteur Basje Bender ken ik niet en dat klopt, ‘Brussel’ is haar debuutroman.

‘Brussel’ is een ode aan Brussel, dat wilde ik geloven toen ik het boek opende en begon te lezen. Ik dacht: “Oh oh Brussel, mooie stad in België”. En “België, België, is er leven na Pluto, kan ik dansen op de maan, is er een ster waar ik heen kan gaan. Heb getwijfeld over België”. Groots en meeslepend, dramatiek en romantiek, dat zou deze roman zijn. Maar dat is ‘Brussel’ niet, het is verstild en zacht, saai zelfs. Toen startte het wringen, het niets doen, het niets zijn. Want er gebeurt niet veel, alles wordt verteld vanuit de Ik persoon, Elvie. Elvie is de hoofdpersoon die door Brussel struint. Ze heeft enkele ontmoetingen die zoals ik verwachtte niet blijvend zijn. En dat is verdrietig.

‘Brussel’ is het verhaal van Elvie, haar gedachten, overpeinzingen, hersenspinsels en mijmeringen. Daaraan lijkt ‘Brussel’ wel ten onder te gaan. Het meisje dat de liefde zoekt en probeert uit te vinden wie ze is, in een stad waar ze haar eigen plek moet vinden, komt niet ver. Het is net als de zeepbel die op de cover staat. Zeepbellen zijn er meer dan genoeg. Ze spatten als het ware uit de roman.

‘Brussel’ beklijft, maar het is het allemaal net niet en dat is jammer. Toch is er een lichtpuntje, ‘Brussel’ is de debuutroman van Bender. Zij kan schrijven en om deze reden geef ik een half sterretje meer. En zij zal absoluut verhalen en boeken schrijven, totdat een roman na het lezen wel blijft hangen. Ik ben benieuwd. En dat is positief nieuws. 

‘Brussel’ is uitgegeven door Uitgeverij Meulenhoff, 206 pagina’s.

Leest u hier wat mijn medebloggers vinden van ‘Brussel’ door Basje Bender.
http://www.notjustanybook.nl/2016/04/brussel-basje-bender/





Geen opmerkingen: